Brunatny Lumpex: O fałszywej apolityczności raz jeszcze

Problem tzw. apolitycznych nacjonalistów na scenie muzycznej, kibicowskiej czy innej dyskutuje się w środowisku antyfaszystowskim dość żywo. Dobrą lekturą na początek może być artykuł: Prosto antyfaszystowsko o punk rocku oraz historia zespołu All Bandits.

Dosyć niedawno światło dzienne ujrzała „apolityczna” działalność legendy neonazistowskiego podziemia – Rafała Wiśniewskiego ps. „Irys” w zespole New Way. Gdy obserwujemy trasę koncertową nowego bandu byłego perkusisty Potopu 318, zauważamy, że trafia on na jedną scenę z kolejnym „apolitycznym” zespołem – Lumpex 75.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Z lewej: Koncert Lumpex 75, The Junkers i The Gits 21 marca 2001 roku w Lublinie. Z prawej: Wokalista Lumpex 75 w koszulce Skrewdrivera, zespołu Iana Stuarta – założyciela Blood & Honour

Lumpex 75 miał prawo nie wiedzieć o tym kim jest „Irys” lub ewentualnie udawać, że nie wie. Jednak gdy kilka lat wcześniej razem z The Junkers decydowali się na wspólny koncert z The Gits, wpasowali się w nurt który nie tyle ignoruje politykę, co ignoruje faszystowskie poglądy swoich kolegów. The Gits, zespół braci Patyków jest obecnie nieaktywny gdyż jego lider od kilku lat nie żyje. Ale jako zespół wywodzący się ze środowisk neonazistowskich zainspirowali niejedno środowisko.

Zdarzyło im się zagrać wspólny koncert z legendą brytyjskiej sceny nazi skinowskiej: No Remorse, który zorganizowali polscy neonaziści. Nagrali wspólne płyty ze związanym z brytyjskim Blood & Honour: Kill Baby Kill i z opisanym przez nas, miłującym ZOMO i Stan Wojenny, Sztormem 68.

14052013

Publika na „apolitycznym” koncercie

Nic dziwnego, że tego typu koncert ściągnął elitę polskich neonazistów, których wprawny obserwator bardzo szybko rozpoznaje na zdjęciach, które wyciekły do Internetu. Jak się okazuje są to nie tylko gwiazdy niszowej subkultury, ale także środowisk przestępczych, a w niektórych przypadkach goście salonów politycznych. Najbardziej rzucają się w oczy dwie osoby. Pierwszą jest Krzysztof Fornalski ps. „Fornal” z Opola.

fornal Fornal lubi: rekonstrukcje historyczne, chodzić do Kościoła oraz praktykować kult maryjny…

O ile „Fornal” nie jest nikim znaczącym na scenie muzycznej o tyle odgrywał w latach 90. i odgrywa nadal ważną rolę w środowisku kibiców Odry Opole oraz lokalnych nazi-skinheadów, których jest liderem. Fornal bywa również w Londynie na meczach Chelsea London i jest sympatykiem grupy Head Hunters zrzeszającej neonazistowskich kibiców tego klubu. Pomieszkiwał swego czasu na Langford Green na wschód od Brixton.

Syn Fornala, Patryk usiłuje dobrze naśladować swojego ojca. Już jako 16-latek dokonał napadu na tle rasowym, którego ofiarą padł czarnoskóry piłkarz Odry.

07

Z lewej: Transparent „Śląsk Opolski Zawsze Polski – Odra Opole” w barwach Blood & Honour. Z prawej: Opolska ekipa Blood & Honour na marsz Obozu Narodowo-Radykalnego

Na temat aliansów politycznych ekipy Fornala więcej można przeczytać na portalach związanych z prawicą. Opolskie środowisko ONR, zakładane przez Tomasza Greniucha i Tomasza Wachowskiego związane było początkowo ze środowiskiem opolskich skinheadów (pisze o tym T. Witczak w artykule „Nazwa „ONR” po 1989 roku”). W późniejszym czasie, cały ruch narodowy zaczął się od tego środowiska dystansować jednak nie na tyle, żeby dawni koledzy nie pojawili się na opolskim marszu ONR w kwietniu 2011 roku.

Drugą gwiazdą środowisk neonazistowskich widoczną na zdjęciach z koncertu jest Tomasz Piętka ps. „Dragon” albo „Tabaluga” o którym napisano już wiele artykułów i nakręcono reportaż telewizyjny.

660bd9fec6e0df30a06451f4cc5db51e

Tabaluga: Z Przemysławem Wiplerem przed audiencją u premiera, z prezydentem Białegostoku Tadeuszem Truskolaskim, z kolegami na pikniku

Tabaluga nie tylko był liderem środowisk NS w Białymstoku, ale również gościem specjalnym na audiencji u premiera obok „rzecznika praw kibica” – Przemysława Wiplera, jednego z trzech posłów na sejm popierających nacjonalistyczny Marsz Niepodległości. Odwiedzał również prezydenta swojego miasta, którego szwagier był jednym z dobroczyńców ekipy Tabalugi. (więcej o powiązaniach białostockich elit politycznych z neonazistami)

Lider białostockich neonazistów podobnie jak Fornal i wielu innych przebywał w Londynie. Był nawet widziany na marszu National Front w towarzystwie grupy polskich neofaszystów. Ostatnie miesiące nie są szczególnie miłe dla jego środowiska w Białymstoku. Powoli rozpracowuje je Centralne Biuro Śledcze, a głównymi zarzutami stawianymi przez prokuraturę są: handel narkotykami, bronią oraz czerpanie korzyści z prostytucji.

bilde

Asortyment znaleziony w siłowni oraz mieszkaniach białostockich „potomków husarii”

Mówiąc najogólniej. Każde dziecko w Polsce wie, jakie środowiska nadają prym na scenie kibicowskiej, a każdy punk i skinhead wie, z jakich środowisk wywodzi się zespół The Gits i jaką publikę zbierają jego koncerty. Tutaj apolityczność jest raczej czymś na kształt krawata, który zakłada się tylko od czasu do czasu. Nie ma szans aby ci, którzy decydują się na dzielenie z tego typu ludźmi platformy nie mieli świadomości co do tego kogo legitymizują.

Neonaziści, nawet gdy nie wznoszą rąk w hitlerowskim pozdrowieniu, a jedynie eksponują swoje tatuaże na koncertach, lub goszczą na audiencjach i konferencjach, a hajlują dopiero wieczorem pod stodołą nadal pozostają tym kim są, a każdy kto usiłuje o tym zapomnieć otwiera im furtkę do kolejnych dziedzin życia, czy to na scenie muzycznej, kibicowskiej czy politycznej. Każdy klient brunatnego lumpeksu musi być stale na cenzurowanym i mieć świadomość, że poniesie odpowiedzialność za swoje dziwne kontakty.

Advertisements

Posted on Luty 4, 2015, in Polska, Skrajnie Prawicowa Scena Muzyczna and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 4 komentarze.

  1. Bardzo dobry tekst!! Dużo wyjaśnia, dzięki 😉

  2. czepiacie się tego skrewdriver – ktoś niezorientowany pomyśli, że oni byli nazi od samego początku. a były dwa skrewdriver – ten do 1979 roku i ten po 1982 roku. i choć łączy je osoba tego samego wokalisty, to można powiedzieć, że ian stuart donaldson ad 1977-1979 i ian stuart donaldson post 1982 to zupełnie dwie różne osoby. no i też to, że stary skrewdriver to fajna muzyka i niezłe teksty, a „odrodzony we krwi i honorze” nowy skrewdriver by ian stuart donaldson to śmiertelna nuda tekstowo i muzyczne dno. i żaden z pozostałych członków skrewdriver ad 1977-1979 ani nie brał udziału w skrewdriver post 1982, ani też nie pałał miłością do dawnego kolegi.

  1. Pingback: Wspieramy NS-ów mocno: Sielatycki i jego scena | Stop Nacjonalizmowi

  2. Pingback: All Bandits, Olifant i Ruch Narodowy | Stop Nacjonalizmowi

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: