Saltus: W jedności i walce z żydowskim bękartem

Od wielu lat w Polsce istnieje dość prężna scena muzyczna nurtu Narodowo-Socjalistyczny Black Metal (NSBM). O ile większość zespołów hołdujących obok pogaństwa, satanizmu i okultyzmu również rasizm, antysemityzm i nazizm operuje w podziemiu, część z nich zyskuje rozgłos za granicą lub co gorsza wychodzi poza getto.

Jednym z zespołów funkcjonujących w obrębie całej sceny metalowej w Polsce jest zespół Saltus, który wyrobił sobie dość skutecznie opinię „niesłusznie” oskarżanego o koneksje nazistowskie.

Przy okazji jednego z odwołanych koncertów Saltusa, zespół wydał oświadczenie w którym napisał: „W tekstach powracamy do prastarych słowiańskich wierzeń, wspaniałej ery, gdzie ludzie żyli w zgodzie z przyrodą, w naszych tekstach oddajemy hołd dawnym wojownikom, którzy oddawali życie za wartości, w które wierzyli, za bogów, których bezczeszczono, kiedy na polskich ziemiach zaczęły się kulturowe przemiany. Naszą twórczością chcemy przybliżyć słuchaczom te czasy. Wszystkie teksty mają charakter historyczny i w żaden sposób nie nawołują do nienawiści”.

Przyjrzymy się nie tylko tekstom, ale również otoczce niektórych koncertów Saltusa oraz jego wydawnictwom.

saltus2

Koncerty Saltusa z lat 2008 (Ciechanów, Strashydełko) i 2004 (miejsce nieznane)

Saltus powstał w 1997 roku. Do 2001 roku nagrał trzy dema. Szczególną uwagę zwraca drugie: „Słowiańska Duma” oraz tytuł pierwszego (instrumentalnego) utworu: Krew i Honor / Blood & Honour – motto Hitlerjugend oraz nazwa międzynarodowego ruchu neonazistowskiego zapoczątkowanego przez Iana Stuarta.

Szósty utwór dema: Wrota Nocy / Gates of Night zawiera takie słowa: „Miniona chwała wznieca płomień / Z mogił potęga przodków wezwana / Żydowskiego kłamcy tron obalić / Wilczy gniew rozbrzmiewa hymnem”.

Ostatni utwór: Słowiańska Duma / Slavonic Pride: „Unieśmy swe miecze złotem krwi lśniące / W jedności i walce z żydowskim bękartem” oraz „Dość bezprawia i rozpanoszenia Żydowskiej religii” i „Bracie uważaj na zdrajców / Pamiętaj , że jesteś prawy i dumny słowianin”.

Opisywaną kasetę wydała nieistniejąca już wytwórnia Nawia Productions z Bielska Białej, która specjalizowała się w gatunku NSBM. Na trzeciej kasecie, wydanej niezależnie znajduje się utwór Symbole Przodków zawierający słowa: „Pod sztandarem świaszczycy, walczyć będzie nasz lud Za krew naszych ojców, do ostatnich sił tchu!”. Świaszczyca – słowiańska nazwa swastyki.

W 2001 roku Saltus trafił na składankę Hail Pagan Europe wydają przez Strong Survive Records (SS-Records). Właścicielami tej firmy byli i są słynni bracia Kwiatkowscy: Krzysztof i Adam.

Kwiatkowscy byli wielokrotnie pod lupą Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z powodu związków z Blood & Honour, jego terrorystycznym odłamem Combat 18 i rasistowską sektą Kościół Twórcy. Zajmowali się wydawaniem neonazistowskich pism oraz płyt czołowych polskich zespołów neonazistowskich takich jak Honor czy swój własny – Gammadion.

Na składance Saltus znalazł się obok Gontyny Kry, Selbstmordu, Kataxu i Ohtara – zespołów jawnie odwołujących się do narodowego socjalizmu. Zespół Ohtar znany był z tego, że zamieszczał na okładkach swoich kaset swastyki.

saltusohtar

Od lewej: Okładka „Hail Pagan Europe”, dwie okładki kaset zespołu Ohtar

Zespół Selbstmord rozkręcił się dopiero po 2001. W swoim repertuarze zespół ma m.in. utwory: „Gwałciciel Aniołów”, „By wygrać wojnę ras” i Endlösung (niem. „Ostateczne rozwiązanie”). Nagrał też epkę „Aryan Voice of Hatred”. Pisaliśmy o nim w marcu zeszłego roku.

Po wydanej przez nazistowską wytwórnie składance, Saltus wydał kolejne demo: Promo 2002 gdzie na utworze pt. Znaki Zwycięstwa pojawia się zdanie: „W majestacie aryjskiego kodeksu / Od wieków nie zmiennego / Pomścimy naszych przodków / Czas ku temu najwyższy / Wendetta będzie krwawa / Krew i honor przez nas przemawia”. W tym samym roku powstał też drugi split wydany przez Strong Survive, nagrany z innym warszawskim zespołem Legacy of Blood: Symbols of Forefathers / In Blacksmith of Hate. Na składance znajduje się m. in. utwór pt. „Flame of Aryan Hate” – „Płomień Aryjskiej Nienawiści”.

W 2005 roku przyszedł czas na long play „Imperium Słońca” i kolejne utwory: Symbole Przodków: „Semicka zarazo, czas tobie iść precz, nasze ziemię opuścić, nim nastanie zmierzch!”.

Ze względu na tego typu teksty i kontakty z podziemiem neonazistowskim, powstało podejrzenie, iż płyta jest zakamuflowaną apoteozą III Rzeszy, gdyż „słońce” to w tym przypadku „swastyka” będąca w starożytności symbolem solarnym, a „Imperium Słońca” to hitlerowskie Niemcy.

Trzy lata po wydaniu płyty miał miejsce głośny incydent podczas koncertu „Strashydełko” w Ciechanowie. Podczas występu Saltusa grupa nazi-skinheadów znajdująca się w publiczności zaczęła hajlować, a ze sceny rozległy się okrzyki „Czarne małpy” i „Słowiańska duma”. Część publiczności postanowiła zawiadomić pracowników Miejskiego Domu Kultury o tym co się dzieje. Gdy pracownik odpowiedzialny za przebieg wydarzenia stwierdził, że całość mu się podoba gdyż „To są prawdziwi patrioci” na miejsce przyjechała policja.

Relację na łamach swojej strony internetowej złożyło znane pismo promujące neofaszystowskiego rocka: OKOP Zine. Można było przeczytać, iż: „W Ciechanowie odbył się kolejny koncert z cyklu „Straszydełko”. O dwóch pierwszych kapelach nic nie mogę powiedzieć, bo mnie nie interesowały. Wszyscy skupiliśmy się na Saltusie. Chłopaki zagrali kilka kawałków z pierwszych albumów oraz 2 utwory z «Imperium słońca», po czym koncert został przerwany. Niestety, organizatorzy się obsrali, widząc kilkanaście rąk wzniesionych w stronę słońca”.

Płyty Saltusa ukazanych po składance Hail Pagan Europe, od lewej: Symbols of Forefathers / In Blacksmith of Hate, Imperium Słońca i Symbols of Forefathers / Inexploratus Saltus

Przed wydaniem płyty „Imperium Słońca” oraz koncertem w Ciechanowie, muzycy Saltusa udzielili ciekawego wywiadu. Padły w nim pytania:

– Z powodu tego, że jesteś wiązani z taką a nie inną filozofią podobno macie problemy z graniem koncertów?

– Powoli się to zmienia idzie ku lepszemu. Myślę, że ta płyta to zmieni diametralnie.

– Myślisz, że prasa oficjalna w naszym kraju zwróci na was uwagę za sprawą „Imperium słońca”? Plotki, jakie o was krążą, mogą zatrzasnąć skutecznie przed wami większość drzwi.

– Trudno myślę, że kiedyś przyjdzie taki dzień, w którym cała sytuacja zmieni się na naszą korzyść. Muzyka nasza sama się obroni…

Jak widać po zacytowanych treściach, broni się niezbyt skutecznie, zwłaszcza w połączeniu z zachowaniami muzyków Saltusa i ich fanów podczas koncertów. Gwoździem do trumny są natomiast udowodnione związki z neonazistowskim podziemiem w Polsce.

Wydawać by się mogło, że po takiej ilości wpadek Saltus postara się całkowicie odciąć od sceny neonazistowskiej. Tak się jednak nie stało. Wiosną 2010 roku roku w klubie Metal Cave odbył się koncert podczas którego muzycy zespołu Ultima Temporis grającego przed Saltusem mieli na sobie koszulki z symboliką neofaszystowską.

full (4)

Z lewej: Gitarzysta zespołu Ultima Temporis podczas koncertu w Metal Cave w marcu 2010. Widoczna koszulka z krzyżem celtyckim i napisem White Pride World Wide. Z prawej: zestawienie Białej Pięści – międzynarodowego symbolu ruchów rasistowskich z jedną z koszulek Saltusa z podobnym symbolem

W tym samym okresie miała miejsce również próba zaprezentowania Saltusa, w pakiecie z zespołem North publice niemieckiej. Przed koncertem w Metal Cave, a konkretnie 20 lutego 2010 roku miał się odbyć koncert zorganizowany przez Hendricka Alberta Viktora Möbusa, byłego perkusistę legendy niemieckiej sceny NSBM, zespołu Absurd.

Möbus ma za sobą odsiadkę za zabójstwo 15-letniego Sandro Beyera w 1993 roku. Był też założycielem Deutsche Heidnische Front, aktywnej w latach 1998-2005 niemieckiej grupy neopogańskiej afiliowanej przy międzynarodowym ruchu Heathen Front opierającym się na narodowym socjalizmie, rasizmie i antysemityzmie.

absurd

Z lewej: Zespół Absurd w pełnej krasie. Z prawej: Hendrick Möbus w pierwszej połowie lat 90. i jego giermek Chris­tian Schön­dorfer

Były lider Absurda odpowiada za organizację szeregu koncertów National Socialist Black Metalowych w kilku miejscach Europy na których grają zespoły nie tylko z Niemiec i Polski, ale również z Czech, Francji, Włoch i Skandynawii.

Koncert Saltusa i North został odwołany po interwencji środowisk antyfaszystowskich. Kontakty z Möbusem utrzymuje również wspomniana wytwórnia Strong Survive Records z Lublina, która wydała split Absurda z amerykańskim Pantheonem oraz zespoły: Amtisemitex, Dark Fury, Infernal War, Decline i Selbstmord.

O ile Saltus nie afirmuje nazizmu wprost, o tyle w swoich tekstach porusza wątki antysemickie, przyzwala na rasistowskie zachowania podczas swoich koncertów, utrzymywał i utrzymuje kontakty ze sceną neonazistowską w Polsce i w Niemczech. Obecnie związany jest z wytwórnią Eastside Records, która oprócz ostatnich płyt Saltusa wydała w 2012 roku ekskluzywną kasetę zespołu Absurd: Blutgericht w nakładzie 50 sztuk.

Advertisements

Posted on Luty 13, 2015, in Antysemityzm, Kontakty Międzynarodowe, Polska, Skrajnie Prawicowa Scena Muzyczna and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 6 komentarzy.

  1. Saltus to zespół przede wszystkim pogański, antychrześcijański i teksty „Żydowskiego kłamcy tron obalić” czy „Dość bezprawia i rozpanoszenia Żydowskiej religii” dotyczą Jezusa (króla żydowskiego) i religii chrześcijańskiej, którą On stworzył 🙂 Nie ma tu żadnego antysemityzmu.

    • Nie wcale. Śpiewamy o żydowskim bękarcie z kolegami w koszulkach White Pride World Wide do tego wydajemy z jawnymi nazistami płyty nakładem Strong Survive Records i odwiedzamy czasem niemieckich patriotycznych neopogan. Nic, a nic żadnego antysemityzmu xD

  2. Lewactwo to nie pogląd to stan umysłu… Debile! Sfastyka to nie wymysł nazistów!! To prastary symbol !

  1. Pingback: Protokultura: Biali synowie Swaroga | Stop Nacjonalizmowi

  2. Pingback: Infernal War: Niech naiwni dalej wierzą | Stop Nacjonalizmowi

  3. Pingback: Neonazistowskie zloty w stolicy: Jak? Gdzie? Kiedy? | Stop Nacjonalizmowi

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: