Krótki przewodnik po narodowo-socjalistycznym 1 maja w Warszawie

Nie będziemy się długo rozwodzić nad tym jak wielką porażkę poniósł przed trzema dniami ruch neonazistowski, ani komentować wypowiedzi publicystów. Dawno nie było tylu celnych komentarzy oraz słusznych głosów oburzenia. Szczególna pochwała należy się dyrektorowi Muzeum Powstania Warszawskiego, za ostry komentarz pod adresem neonazistów. Postanowiliśmy uzupełnić debatę o opis siedmiu antysemickich, faszystowskich i nazistowskich symboli, które pojawiły się na tej demonstracji. Pięć umknęło uwadze dziennikarzy i publicystów.

Wbrew temu co sami o sobie mówią, nie maszerowali w obronie ludzi pracy. Maszerowali żeby obrazić mieszkańców Warszawy, których krewni ginęli mordowani w imię „Białej Europy wolnej od Żydów i lewaków”. Jak powiedział Jan Ołdakowski: „Wiedząc co tu (w Polsce – red.) się wydarzyło w czasie drugiej wojny światowej, nikt przy zdrowych zmysłach nie może się do tego symbolu (Waffen SS) odwoływać”. Ołdakowski ocenił, że „większość form nacjonalizmu które znamy, może prowadzić do czegoś złego. Być może ludzie, którzy uciekają się do używania tak brutalnych sformułowań i znaków związanych z III Rzeszą, mają straszliwy deficyt wykształcenia, poczucia własnej wartości” – dodał. Jego zdaniem „silny i dumny obywatel nie musi uciekać się do używania znaków kojarzących się z totalitaryzmami, które na ziemiach polskich wprowadziły tak ogromne zniszczenia” (http://www.tvn24.pl).

Publicysta Gazety Wyborczej, Bartosz Wieliński stanął natomiast w obronie swojego kolegi, Piotra Pytlakowskiego, oskarżonego o niewłaściwą postawę w sprawie marszu: „Piotr Pytlakowski miał zupełne prawo przeciwko temu zaprotestować. Skrajna prawica sięgająca po nazistowskie emblematy nie jest równoprawną stroną w dyskusji, jaka toczy się w Polsce. Jest nowotworem, który należy jak najszybciej usunąć. A dziennikarz nie przestaje być obywatelem” – napisał.

Poniżej zamieszczamy przykłady jawnego propagowania faszyzmu przez zdecydowaną większość uczestników 50-osobowego pochodu.

1 i 2. Runy SS i Totenkopf na koszulce Misanthropic Division

31841736_397286474091322_2967354052532240384_n (1)

Największe oburzenie komentatorów wywołała symbolika znajdująca się na koszulce zamaskowanego sympatyka nazistowskiej organizacji Misanthropic Division (MD), na którym znalazły się runy SS oraz Totenkopf. Obydwa symbole są najbardziej znanymi znakami rozpoznawczymi Waffen SS, a organizacja o której mowa czyli MD stosunkuje się bardzo pozytywnie do postaci Oskara Dirlewangera, sprawcy najbrutalniejszych zbrodni niemieckich podczas powstania warszawskiego.

3. Krzyż celtycki na ubraniach i kilku flagach

31775936 2038194346193871 3066027975515308032 n

Na temat tego symbolu napisaliśmy osobny artykuł, który również polecamy. Popularny celtyk pierwotnie był symbolem pogańskim. W latach 30. przejęli go norwescy narodowi socjaliści, a po wojnie biali supremacjoniści w krajach anglosaskich. W taki sposób trafił w latach 90. do Polski, a większość narodowców nie ma zielonego pojęcia o tym, że zdobił on m.in. mundury francuskich SS-manów z 33 Dywizji Grenadierów.

Symbol ten budził szczególne oburzenie gdy był eksponowany przez narodowców przy okazji rocznicy powstania warszawskiego, a działacze Ruchu Narodowego usprawiedliwiali jego użycie… udziałem Narodowych Sił Zbrojnych w powstaniu. Odpowiedź na pytanie, który oddział używał krzyża celtyckiego pozostała po dziś dzień bez odpowiedzi, podobnie jak pytanie czy w związku z udziałem komunistów z Armii Ludowej w powstaniu warszawskim należne jest z tego tytułu eksponowanie symboliki komunistycznej w odniesieniu do daty 1 sierpnia.

4. Czarne Słońce na koszulkach i flagach

31688011 1858861097492673 1347012850534580224 o

Symbol ten pojawia się na sztandarach polskich narodowców dopiero od wybuchu wojny na Ukrainie, a to za sprawą Azova, nazistowskiego batalionu ochotniczego, przemianowanego na pułk. Znak był używany we wczesnym średniowieczu przez niektóre plemiona germańskie jako symbol wojennym. Czasami jego środek zdobiła… swastyka.

W XX wieku zarówno swastyka jak i czarne słońce stały się symbolami narodowego socjalizmu. Czarne słońce zdobi mozaikę podłogową jednej z sal zamku Wawelsburg, który miał być dla Heinricha Himmlera jego własnym Centrum Nowego Świata.

5. Wiązki (fasces) na emblematach Narodowego Odrodzenia Polski

orzeł

Symbol wiązek również ma swoje korzenie w czasach starożytnych, a pierwotnie symbolizował ideę republikańską i tak trafił do godła Francji oraz na sztandary włoskich rewolucjonistów. Został jednak zawłaszczony przez włoskich faszystów i dziś kojarzony jest głównie z nimi. Wiązki znajdują się na flagach i koszulkach Narodowego Odrodzenia Polski (NOP), można było zauważyć na marszu z okazji 1 maja u praktycznie każdego członka partii obecnego tego dnia na miejscu.

6. Toporzeł na flagach stowarzyszenia Niklot

31681169 2038194416193864 3835477413907660800 o

Przynoszę wam zatem piękny znak, nowego Orła i to jeszcze prostszego od piastowskiego, abyście wy, co opętani jesteście jako i ja, zamiarem rodosławiańskiej misji; z sercem otwartym przyjęli na swe sztandary, szczerego wyznania patriotyzmu narodowego i rasowego, ten oto znak Topora, co Orłem się stał. Niechaj Toporzeł da nam wszystkim, bez względu na odmienne ścieżki zmierzań do tego samego Ideału, potrzebne dziś natchnienie – pisał o tym znaku jego twórca Stanisław Szukalski.

Szukalski był rzeźbiarzem, neopoganinem i wydawcą antysemickiego pisma „Krak”. Dziś symbo jest używany przez Nacjonalistyczne Stowarzyszenie Zadruga oraz Stowarzyszenie Na Rzecz Tradycji i Kultury Niklot obecne na 1-majowym marszu.

W pierwszych latach okupacji hitlerowskiej symbol uzupełniony o znak krzyża był logiem organizacji Gospodarczo Organizujmy Jedność (GOJ) zrzeszającą antysemickich kupców i rzemieślników, którzy oznaczali nim swoje sklepy.

7. Miecz i młot

31760049 2038194799527159 4434695600184754176 o

Symbol odwołujący się do strasseryzmu, będącego lewicowym skrzydłem ruchu nazistowskiego w III Rzeszy. Współcześnie definiowany jako symbol „narodowej rewolucji”. Bracie Otto i Georg Strasser głosili poglądy bliskie narodowemu bolszewizmowi, a w ich wizji Niemcy miały odzyskać dawne ziemie na wschodzie, w sojuszu ze Związkiem Radzieckim. Oskarżali oni Hitlera za zatryzmanie rewolucji w połowie drogi. Gregor został zabity podczas nocy długi noży w 1934 roku, a Otto został po wojnie jednym z odnowicięli ruchów neonazistowskich.

Reklamy

Posted on Maj 4, 2018, in Antysemityzm, Rasizm and tagged , , . Bookmark the permalink. Dodaj komentarz.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: