Imprezy neopogan czy neofaszystów?

Festiwal Pomerania Pagan Fest organizowany cyklicznie w gdańskim klubie Protokultura. Przykuwa uwagę naszą oraz mediów. Podczas pierwszej edycji właściciele klubu próbowali mętnych tłumaczeń, obecnie boją się jakichkolwiek rozmów z dziennikarzami o sprowadzanych do Trójmiasta zespołach.

Festiwal odbył się już po raz trzeci, a gwiazdami eventu za każdym razem były zespoły w różny sposób powiązane z ugrupowaniami nacjonalistyczno-pogańskimi lub jawnie narodowo-socjalistycznymi. Na pierwszej edycji gwiazdą był Graveland, który przyjechał do Gdańska prosto z jawnie nazistowskiego festiwalu Hot Shower w Bolonii. Od tamtego czasu zablokowanych zostało kilka jego koncertów, nawet w Kanadzie i Brazylii.

3540381538_photo.jpgWrocławskiemu zespołowi towarzyszyło kilka innych zespołów wśród których należy wymienić chociażby Azel’s Mountain ze Świdnicy. Kapela ta z pozoru wydaje się zwykłym zespołem grającym black metal, jednak w towarzystwie muzyków można spotkać ludzi związanych z Blood & Honour (np. muzyków grupy M.A.T Project) oraz członków Nacjonalistycznego Stowarzyszenia Zadruga.

Grupa używa w swojej symbolice symbolu kołowrota będącego zarówno symbolem neopogańskim jak i neonazistowskim, a dwóch jego muzyków: nieżyjący basista Maciej Sławniewicz i perkusista Sławomir Karliński grało równocześnie w innym świdnickim zespole Ohtar, jednego z czołowych polskich projektów NSBM.

A-1053544-1418640371-7751.jpeg.jpgGwiazdą drugiej edycji Pomerania Pagan Fest był zespół North z Torunia. Liderem zespołu jest Maciej Grzywacz ps. „Sirkis”. Ten zespół również stara się pudrować, a jego działalność trzeba osadzić w odpowiednim kontekście. Używanie przez ten zespół krzyża celtyckiego w innej formie niż tej, która kojarzy się z rasizmem nie oznaczałaby niczego gdyby nie poglądy lidera zespołu głoszone na łamach nazistowskich zinów: W przejawianiu rasizmu trzeba uważać, w kręgu moich znajomych jest takie powiedzenie: zabijesz gówno a pójdziesz za człowieka siedzieć. Nie warto. Jest to jedna z wielu ciekawych wypowiedzi Sirkisa dla czasopisma „Antychryst”, którego okładkę zdobi wyrazista swastyka. Nic dziwnego, że patronatu drugiej edycji festiwalu udzieliła firma odzieżowa Gungnir, założona przez znanego trójmiejskiego nazistę i chuligana Grzegorza Horodkę ps. „Śledziu”.

Skupmy się jednak na zespole Nokturnal Mortum z Ukrainy, który został zaproszony przez organizaotorów na tegoroczną edycję festiwalu. Liderem tej grupy jest Yevhen Grapon ps. Vargot, współpracujący z Gravelandem, zespołem North oraz zespołem Abusivness (wystąpił gościnnie na płycie Bramy Nawii w 2014 roku). W dawniejszych czasach współpracował także z zespołem nazi-skinowskim zespołem Honor. W 2001 roku Vargot odwiedził Białystok i zagrał gościnnie w składzie zespołu Sokyra Peruna podczas koncertu Sokyry Peruny, Honoru i Szwadronu Śmierci.

zrzut ekranu-12.pngPo śmierci Mariusza Szczerskiego vel „Szczery” nawiązał aktywną współpracę z Olafem Jasińskim, gitarzystą Honoru. Razem tworzyli projekt Warhead i wydali w latach 2001-2006 cztery albumy. Ich drogi się rozeszły, ale nie z powodów politycznych lecz z powodu nieuczciwego rozliczania funduszy ze sprzedaży płyt przez Olafa. Ukraińscy dołączyli się do głośnego bojkotu jego wytwórni znanej jako Homo Superior (ang. Nadczłowiek). Ukraińcy nie byli jedynymi neonazistami, którzy opowiedzięli się przeciwko byłym muzykom Honor. Wśród wspierających bojkot byli także Szwedzi i Brazylijczycy. Zerwanie z nazistowskimi złodziejami nie było jednak w żadnym wypadku ocięciem się Nokturnal Mortum od ideologii. Zespół nadal koncertuje z jawnie hitlerowską Sokyrą Peruną (mogliśmy oglądać ten zespół w reportażu Super Wizjera u Dumie i Nowoczesności) m.in. na koncertach organizowanych dla banderowskiego Prawego Sektora i jawnie nawiązującym w swojej symbolice do Waffen SS pułku Azov. Barwy OUN i UPA zdobią nie tylko sceny na których obie kapele grywają, lecz także okładki nowych płyt. Żeby było ciekawiej, Vargot może się pochwalić także współpracą z Gravelandem. Grafiki reklamujące nagrywany split zamieszczane w Internecie projektuje Maciej Zaborowski, działacz szczecińskiego oddziału nacjonalistyczno-pogańskiego stowarzyszenia Niklot.

BUwIfiEHTp0.jpgPróby organizacji podobnych wydarzeń na terenie Warszawy podejmowało się środowisko związane z Niklotem, do momentu gdy Pravia, zespół jednego z działaczy tej organizacji zakończył działalność. Drugą gwiazdą tej imprezy był opisywany już przez nas w przeszłości Saltus, miejscówką Rock Stage By Club Rock, gdzie odbyło się kilka opisanych przez nas eventów spod znaku Blood & Honour.

Innym miejscem aktywności neopogańskich faszystów jest Dolny Śląsk gdzie działają zespoły takie jak Graveland, Ohtar, Dark Fury, Selbstmord czy Azel’s Mountain. Za głównego animatora tego typu imprez uchodzi opisywany przez nas już wcześniej Radosław Łukasik ps. „Einar”, którego nieistniejący już biznes zajmujący się obrotem wydawnictw muzycznych również był reklamowany w piśmie „Antychryst”. Awantura jaka wybuchła wokół pierwszego koncertu Gravelanda we Wrocławiu skłoniła jednego miejscowe kręgi NSBM do ukrycia swojej działalności.

Zdjęcia: Azel’s Mountain, North, Nokturnal Mortum, Vargot & Darken.

Reklamy

Posted on Sierpień 15, 2018, in Neopoganizm, Skrajnie Prawicowa Scena Muzyczna and tagged , , , . Bookmark the permalink. Dodaj komentarz.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: